Coşkun Karabulut / Kültür Sanat

Şiir sanatı üstüne GÜNSÜZ GÜNLÜKLER- ŞAHİN TAŞ*

Coşkun Karabulut / Kültür Sanat

  • 4826

Şahin Taş, daha çok haikular yazan bir şair olarak tanın-

maktadır. Ama edebiyat üzerine yazılarıyla da, edebiyatımıza

önemli katkılar sağlamaktadır. Her ne kadar Mustafa Şerif

Onaran Cumhuriyet Gazetesi' ndeki bir yazısında " gizli

eleştirmen" olarak tarif etse de, Şahin Taş şiirin hasını bilen

bir şair olarak has şiire giden yolda olumlu olumsuz , farkedilen

ya da gözden kaçan, kimsenin bilmediği kulis bilgilerini not

ederek yeri geldiğinde ortaya koymak, kısaca has şiiri yakalayan

ama geri planda kalan mütevazı şairden, şiirin ş' sinden haberi

olmadığı halde ortalıkta şisinerek şairim diye gezinen şair

müsveddelerini tarihe not düşmek gibi çok güzel ve takdire

şayan işler yapıyor.

Şahin Taş, " Şiir Sanatı Üzerine GÜNSÜZ GÜNLÜKLER" adlı

kitabın (Nisan/2011 Yazılı Kâğıt yay.Ankara)  ilk baskısını aynı

yıl adıma imzalamış. Kitabı daha önce okumuştum ama ne de

olsa bir başucu kitabı olduğu için tekrar tekrar okunması gereken

bir kitap. Aynı keyifle okudum.Her ne kadar kitap şu an genişleyerek üçüncü baskıya ulaştı ve madde sayısı iki katına çıktıysa da, bu ilk baskı

elimde olduğu için iyice bir elden geçireyim de, yenilerde neler eklenmiş

kitaba merakla beklemiş olayım .Çünkü kitabın ilk yayınlandığı yıllarda

sosyal medya bugün olduğu kadar yaygın değildi ve olan biten eş dost

sohbetlerinde yapılan dedikodularla hayret ifadeleriyle, şaşkınlık

ifadeleriyle ortaya dökülürken; şimdi aman Allah' ım kirli çamaşırlar

nasıl ortalarda atılıyor utançtan yüzümüz kıpkırmızı kesiliyor. Şahin Taş' a

iyi malzeme çıktı oturduğu yerden desem de içimden, Allah şiirimizi

korusun ve kollasın ayağa düşürenlerden diye de dua etmeden duramı-

yorum

Elimdeki kitapta 322 madde var. Her konuyu numaralamış. En son Cemal

Süreya' nın buna benzer bir kitabını alıp okumuştum 999 gün idi sanırım

Şiir üzerine görüşler, alıntılar, başka şairlerin şiir üzerine sözleri, ilişkileri

gibi. Şahin Taş da aynı şekilde değerli bir katkı sunmuş. Çoğunun altını çizdim

ama onlardan seçme yaparak paylaşmak istiyorum üçüncü baskıya ulaşan

kitabın onlarca baskıya ulaşmasını dileyerek

Madde:6 " Şair, süslü sözler söyleyen kişidir." diyorlar ya da şu türden

sözlerle karşılaşıyorsunuz:" Ben şair değilim k,i öyle süslü püslü

sözler söylemesini bilmem "

Eyvah!

Bu değilse, peki ne/ kim şair?

" Anlar ki kelâma can verirler" diyor Şeyh Galip.

Bu cevap yeter mi?..

10.Cemal Süreya: ' Kimi şiirler bir araya gelince ayrı bir güç

kazanıyor, kimileri birbirini yiyor.".

13. Şairler, iyi düz yazı yazarlar; ama 'düzyazarların' iyi

şiir yazdığı görülmemiştir. İçlerinde en zeki ve düz yazıya

en yetenekli olanlar, şiiri bırakma akıllılığını gösterebilen-

lerdir.

53.Ok(u)yanusa bir damla katmak, bir dizecikle olsun

belleklere tutunmak: İşte şairin biricik ereği!

 

90." Bir şairin bir ömür neler söyleyeceği, neler

söylemek için söze başladığı daha ilk şiirlerinde belirlenir..(...) Denilebilir ki

ileride bütün yazacakları, görünmez mürekkeple işlenmiş gibi ilk dizlerinin

altında gizlidir, kaldırıp ışığa tutarsanız belli belirsiz de olsa görünürler "

                                            (NECATİ CUMALİ, Aşklar ve Yalnızlıklar)

103(.Bu maddenin son bölümü C.K)

(...) Burada çeviriyle ilgili bir Rus atasözünü anmanın yeridir:" Çeviri kadın

gibidir; güzeli sadık olmaz, sadığı da güzel olmaz!"

158. Eski çağlarda şair sadece şair değil, bilge kişiydi, büyücüydü, din

adamıydı, yuğ törenlerini yönetirdi, hekimdi, toplumun merkezindeydi,

saygındı. Ya şimdi?.. Durum böyleyken başka alanlarda kesinlikle

daha başarılı olmuş birçok insan, özellikle bazı edebiyat profesörleri,

örneğin Mina Urgan, Bir Dinazor' un Anıları' nda, " Birkaç şiir için neleri

vermezdim" diyebiliyor. Tanpınar gibi bir şair bile şiiri bildiğini, ama

yazamadığını ifade ediyor. Şaire, şairliğe bakış bilindiğine göre, işin

sırrı, şiirin ele avuca sığmazlığında, erişilmezliğinde mi yatıyor

dersiniz?..

159. Eski çağlarda şiir söylenirdi, sonra yazılmaya, derken

yapılmaya başlandı; buna koşut olarak, önceleri şiir dinlenirdi,

sonra okunur oldu, derken şiire bakılmaya başlandı; hem de

uzaktan bakılmaya!

 

251." Beğenmiyorsan sen daha iyisini yaz da görelim" diyen

kişiye, Anatole France' ın dediğidir:" Ben yumurtlayamam ama

yumurtanın taze mi, bayat mı olduğunu bilirim."

302. Şairler " dize" değil, " size!" yazarlar.

 

322 Bir ömür olarak özlemimdir Sırf haikular yayınlayan

bir yayınevi olsa ya da bir yayınevi özenli bir haiku dizisi

başlarsa!..Bir kitap fuarında bir haiku standı!..

 

Başta da dediğim gibi kitabın birinci baskısı eli.de olduğu için

bugün üçüncü genişletilmiş baskıda bilmediğimiz ne bilgiler vardır

kimbilir! Şairlerin şiir hakkındaki görüşleri, şairlerin  şairler hakkındaki görüşleri,

açık ve net kendi görüşleri ve beğendikleri beğenmedikleriyle ve daha

ilginci hiç adını anmadan es geçtikleriyle satır aralarından belli ettiği beğen-

medikleriyle derli toplu bir şekilde kendi poetikasını da yansıtıyor.

 

Bir edebiyat öğretmeni olarak şiirin mutfağından gelen Şahin Taş sağlam

şiir bilgisi yanında, şair olarak da birbirinden güzel haikularıyla tanınmaktadır.

Zaten bu özelliğini 322. maddede açıklayarak bir haiuku standı dileğinde bulunuyor.

Biz stand veremiyoruz ama yazımızı onun güzel bir haikusuyla bitirebiliriz. Günsüz

Günlükler kitaplarını şiire ciddiyetle yaklaşan her şairin okumasını dilerim.

güz

 

güz

sonunda buluşmasıdır

ağacın altında

uzak dallarda

yaz boyu bakışıp duran

iki yaprağın

 

* Şiir sanatı üstüne  Günsüz Günlükler, Şahin Taş, Yazılı Kâğıt yay. 1. Baskı 2011- Ankara

Yazarın Diğer Yazıları